چهارشنبه , ۳۰ آبان ۱۳۹۷
سرخط خبرها
خانه / اجتماعی / نخبگان شهر از ضرورت برندسازی در رقابت تنگاتنگ با دیگر کلانشهرها سخن گفتند: تسخير ذهن گردشگران با برند کلانشهر اهواز

نخبگان شهر از ضرورت برندسازی در رقابت تنگاتنگ با دیگر کلانشهرها سخن گفتند: تسخير ذهن گردشگران با برند کلانشهر اهواز

اشاره: تمام شهرهای دنيا به تناسب ظرفيت ها و امکانات خود، دارای شهرت و آوازه ای هستند؛ ويژگي هايي که آن شهر را از ديگر شهرهای دنيا متمايز و در قالب يک کلمه، يعني برند، خلاصه مي کند. در واقع برند شهری نگاه جامعه به ارزش ها، احساسات و تصويرهايي است که در يک شهر نهفته است و این مواردیست که به شهر ارزش مي دهد و نقش مهمي در تصميم گيری مردم در مورد آن شهر دارد.

در اين ميان همين ويژگي های منحصر به فرد است که سهم زيادی از گردشگری، کسب و کار، سرمايه گذاری، احترام و توجه دنيا را روانه آن شهر مي کند. اين درحالي است که برند شهری مانند اهواز با تمام ویژگی های مذهبی ، دفاع مقدس ، میراثی ، معماری ، اقتصادی و کشاورزی و
موارد بسيار ديگر، همچنان در گيرودار و هیاهوی دیگر مسائل استان خوزستان مغفول مانده است.

شهردار کلانشهر اهواز برای سومین بار اساتید دانشگاه و فعالان اجتماعی استان خود را گردهم آورده بود. سیدخلف موسوی این بار حول محور لزوم برند سازی برای کلانشهر اهواز با اساتید دانشگاه هم اندیشی کند.

سیدخلف موسوی شهردار کلانشهر اهواز که دکتر رامی علاسوند رییس و سیدمحمدجواد رضوی رییس کمیسیون فرهنگی شورای این کلانشهر ، ابراهیم نوشادی معاون برنامه ریزی و توسعه ، امیر آهن جان معاون فرهنگی ، مهدی مکارمی سرپرست سازمان فرهنگی و ورزشی ، فرزین حاتمی کاهکش مدیر روابط عمومی و امور بین الملل ، محمد مالی مشاور رسانه ای شهردار اهواز او را در این نشست همراهی می کردند به ضرورت ایجاد برندفرهنگی برای کلانشهر اهواز اشاره کرد و از فرهیختگان و اساتید دانشگاه خواست که شهرداری اهواز را به عنوان یک نهاد مدنی در برندسازی و یا برندیابی یاری کنند.

شهردار کلانشهر اهواز ارتباط میان دستگاه خدمات رسانی شهرداری اهواز را با اساتید دانشگاه و نخبگان این شهر ضرورت اجتناب ناپذیر خواند و گفت: در کلانشهر اهواز ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی وجود دارد تا این شهر نیز مانند سایر کلانشهرها صاحب برند شود.

موسوی بر این باور است که برندسازی باید از مراکز و محافل علمی آغازشود و سپس در صورت پذیرش از سوی مردم به سایر شهرهای کشور معرفی گردد.

وی نقش دانشگاه های بویژه دانشگاه شهید چمران اهواز که به تازگی متولی تدوین برنامه پنجساله توسعه کلانشهر اهواز را بر عهده گرفته است بی بدیل دانست و خواستار کمک این مرکز پرقدمت دانشگاهی در این عرصه تاریخی شد.

شهردار اهواز گفت: در خیلی از شهرها ، رجال مذهبی و علمی شهر تبدیل به برند می شوند.

دکتر رامی علاسوند مقدم رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز نیز با تقدیر از اساتید دانشگاه و نخبگان فرهنگی کلانشهر اهواز که دعوت شهرداری اهواز را پذیرفتند و در این مبحث مهم نظرات و دیدگاه های خود را برای رسیدن به تصمیم کارشناسی و علمی بیان می کنند گفت: برند یک هویت گمشده برای کلانشهر اهواز است.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس با اشاره به مناطق عملیاتی جنوب استان خوزستان گفت: وقتی از استان خوزستان خارج می شویم مشاهده می کنیم که بسیاری از هموطنان خوزستان را با نام شلمچه ، چزابه و دهلاویه و دوکوهه می شناسند و سراغ مناطق جنگی را از ما می گیرند.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز گفت: در مبحث برندسازی نباید نگاه سیاسی را اولویت قرار داد. بلکه باید در این زمینه کار کارشناسی ، پژوهشی و تحقیقاتی کرد. باید با ایجاد برند برای کلانشهر اهواز هویتی مقبول ایجاد کرد.

محمد مالی مشاور رسانه ای شهردار اهواز نیز مقوله برند را یک مبحث چندین هزارساله دانست و گفت: همواره در طول تاریخ شهر بستر تحولات در همه تمدن ها بوده است. وی در ادامه به تعریف خود از برند پرداخت. به باور این روزنامه نگار کارکشته ، برند به مجموعه مولفه های که یم فرد را متقاعد به بازدید از آن ترغیب می کند گفته می شود.

مالی از رودخانه کارون ، بقعه علی بن مهزیار اهوازی ، تکثر قومیت ها و… را به عنوان شاخص هایی که قابلیت برند را دارند نام برد و گفت: یکی از دغدغه ها و دلمشغولی ها شهروندان این است که علیرغم که از اهواز هماره به عنوان پشتیبان هشت سال دفاع مقدس نام می برند اما می ببینیم که اهواز به عنوان یک گذرگاه عبور برای رسیدن به خط مقدم تعبیر می شود.

رییس انجمن نمایش استان خوزستان همچنین شهر را یک موجود زنده توصیف کرد و گفت: شهر به مجموعه هایی از لایه های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در هم تنیده گفته می شود که باید به آن هویت بخشید.

مالی گفت: در دُِبی هویت مدرن تجاری سازی ، ساختمان های شیک و رفاه و امنیت اقتصادی ، در فنلاند برند نوکیا و در سوئد ولوو به یک برند تبدیل شده است. در کشورمان نیز می توان به شهرهای مانند شیراز ، اصفهان ، تبریز و زنجان اشاره کرد. آنها از اهواز در برندسازی بسیار جلوتر هستند.

وی خواستار مشارکت سازمان های مردم نهاد و مقامات و دستگاه های دولتی در زمینه ایجاد برند برند برای کلانشهر اهواز شد.

در ادامه دکتر حسن دادخواه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به عنصر آموزش عالی در کشف برند برای کلانشهر اهواز اشاره کرد و گفت: اساتید حوزه و دانشگاه در این مبحق نقش اساسی و تاثیرگذاری را برعهده دارند. مراکز علمی و آموزشی می تواند زیرساخت ها را در این زمینه فراهم کند.

این مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز به سالگرد شصت سالگی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این مساله نیز می تواند به عنوان یک برند برای کلانشهر اهواز خود را نشان دهد.

دکتر دادخواه به سابقه تاسی حوزه های علمیه در اهواز نیز اشاره کرد وگفت: دور ساختن مراکز علمی از سیاسی کاری و عدم دخالت در امورات داحلی انها می تواند ما را در ایجاد برند توسط دانشگاهیان یاری کند.

وی همچنین از کاراکتر جناب خان به عنوان تصویری از شهروندان جنوبی انتقاد کرد و گفت: صداوسیمای مرکز خوزستان در ایجاد برند سازی برای کلانشهر اهواز بسیار ضعیف عمل کرده است و در این راستا هیچ حرکت مثبتی از خود نشان نداده است.

دکتر زراسوندی رییس بنیادنخبگان استان خوزستان نیز در این نشست هم اندیشی گفت: برند تلفیقی از مدرنیته و سنت است. در این زمینه باید زیرساخت های آموزش در جامعه را تقویت کنیم. باید انسان های برندپذیر تربیت کنیم. در سوئیس لباس اساتید یکی از دانشگاه های آن کشور به یک برند تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه با تقدیر از شهرداری اهواز به دلیل ورود به این مبحث گفت: باید روی هویت اهوازی بودن کار شود تا فرزندان ما به اهوازی بودن خود مباهات کنند.

دکتر زراسوندی به مباحثی همچون گردشگری مذهبی و تکریم مشاهیر استان خوزستان اشاره کردوگفت: چندی پیش در یزد بزرگداشت آذر یزدی را با حضور شاگردان نسل اندر نسلش برگزار شد. در این زمینه باید سازمان های مردم نهاد را در تصمیم سازی و تصمیم گیری دخیل کرد.

وی به پایه گذاری برخی از حرکت های و اقدامات مثبت اجتماعی در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: حرکت های خوبی در ماه های اخیر در شبکه های اجتماعی در اهواز شاهد ان بودیم که می تواند آغازگر اتفاقات خوبی در شهر باشد. وی بازدید و کمک به مراکز کودکان بی سرپرست ، خانه سالمندان و عیادت از بیماران صعب العلاج در این زمینه را مثال زد.

رییس بنیاد نخبگان استان خوزستان همچنین خواستار ترویج گفتمان اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور در مقابل اقتصاد سراسر دولتی استان شد و گفت: باید در این زمینه در استان موج مثبتی شروع شود. در مبحث اهواز پایتخت کتاب قدم های خوبی برداشته شد اما به صورت ضعیف و بی هدف . انتظار می رفت در این زمینه نهادهای مسئول هم افزایی بهتری از خود نشان می دادند.

دکتر زراسوندی با طرح شعار خوزستان زیبا با اقتصاد دانش بنیان خواستار شکستن انحصار اقتصاد دولتی در استان شد.

فرید ممبینی از دیگر فعالان اجتماعی نیز در این نشست گفت: آنقدر ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی برای ایجاد برند در اهواز وجود دارد که در این خصوص نیازی به برندهای مصنوعی نداریم. فقط باید مشخص شود می بایست در چه حوزه های کار شود.

ممبینی به تنوع موسیقی محلی در اهواز اشارد کرد و گفت: به جرات می توان گفت اهواز تنها کلانشهری است که موسیقی محلی مختلفی در آن وجود دارد. از موسیقی بهبهانی ، شوشتری و دزفولی گرفته تا موسیقی بختیاری و عربی در اهواز دیده و اجرا می شود.

وی همچنین رودخانه کارون را به عنوان تنها رودخانه ای که بیش از ۹ پل روی آن احداث شده است را منحصر به فرد دانست و گفت: باید در زمینه انتخاب رنگ برای برند شهر اهواز و همچنین انتخاب رنگ برای تاکسی ها و وسایل حمل و نقل عمومی و کیوسک های مطبوعاتی نیز تدبیری اندیشید.

دکتر آل غفور از اساتید دانشگاه نیز در این نشست گفت: دانشگاه جندی شاپور اهواز یکی از تاریخی ترین مراکز دانشگاهی کشور است. وی به مقوبه مذهب تشیع اشاره کرد وگفت: اهواز دروازه ورود تشیع به کشورمان بوده است. وی به سلسه مشعشعیان اشاره کرد و گفت: چرا نسل جوان نباید با سلسه مشعشعیان که مذهب شیعه را در این شهر پایه گذاری کرد آشنا باشند؟

دکتر آل غفور گفت : باید از نمادها و برندهای شهرهای مختلف استان برای اهواز استفاده کنیم.

دکتر حق منش از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اهواز نیز در این نشست گفت: شاخص ترین مقوله برای برند سازی ، رودخانه کارون است. رودخانه کارون که زمانی قابل کشتیرانی بوده است و حول محور این رودخامه همگرایی ایجاد شده است.

دکتر حق منش از اهواز به عنوان پایتخت مقاومت مردم ایران یادکرد و گفت: اهواز با اینکه پشتیبان هشت سال جنگ تحمیلی بوده است ما رنگ و بوی از جنگ در آن وجود ندارد. تنها نامگذاری پل ها و خیابان ها بنام شهدای هشت سال دفاع مقدس برای ایجاد صبغه معنوی در شهر کفایت نمی کند.

به گفته این استاد دانشگاه مهم ترین ابزار برای ایجاد موزاییک اجتماعی و جلوگیری از واگرایی ف مذهب و ایدئولوژی است. این مذهب است که پیوند قومیت های مخالف در استان را ناگسستنی کرده است.

حق منش گفت: همانطوری که بیان شد اهواز دروازه ورود تشیع به کشورمان بوده است. قبل از آغاز سلسه صفوی و رسمی شدن مذهب شیعی در کشور ، اهواز از معدود شهرهای شیعی در کشور لقب گرفته بود. سلسه سادات مشعشعی (مولا) اولیت سلسه شیعی در جهان اسلام است.

وی به تغییر چهره شهر اهواز در دهه اخیر اشاره کرد و گفت: شهر اهواز در سال های اخیر چهره عوض کرده است و در این مسیر سبک زندگی شهروندان دچار تغییرات اساسی شده است. به نظر می رسد شهر اهواز باید آثار سنتی خود را حفظ کند. در بسیاری از شهرهای مدرن دنیا اجازه تغییر به برخی از بافت های سنتی و تاریخی شهر را نمی دهند اما در اهواز به این مقوله کم توجهی صورت گرفته است.

حق منش اضافه کرد: در جوار رودخانه کارون در سال های نه چندان دور تجارتخانه هایی دایر بود که آثار آنها نباید مخدوش و یا تغییر کاربری داده شود. وی همچنین ترویج ورزش همگانی در سال های اخیر را ستود و گفت: وزرش همگانی می تواند به عنوان یک برند در جهت همگرایی مورد توجه قرار گیرد.

لفته منصوری از فعالان فرهنگی و اجتماعی در این جلسه، شهر را به مثابه یک موجود زنده نه صرف فضای کالبدی بی روح و معنا معرفی کرد و گفت: شهر دارای شخصیت و هویت است و درطول تاریخ و عرض جغرافیا تجربه­ زیسته دارد. و به این جهت شهر، مملو از برندها تاریخی وطبیعی است. و با اجازه سعدی علیه الرحمه: تا شهر سخن نگفته باشد.عیب و هنرش نهفته باشد.

منصوری بیان داشت:شهرها هم مثل آدمها با همدیگر سخن می­ گویند و رقابت میکنند و حسد می­ ورزند و از سر و کول هم بالا می روند و غیره! و برای برند سازی باید DNA شهر را که همان تاریخ و جغرافیای آن است، شناخت و بر مبنای آن برند سازی کرد. البته شکی نیست که برند سازی برای جذب منابع و سرمایه گذاری و جذب توریست و رونق کسب و کار واقتصاد و شأن و منزلت و احترام و در نهایت بهبود کیفیت زندگی شهروندان به ­کار می ­آید.

وی مدل ۸ مرحله ای را برای اجراء و نهادینه کردن برندد کلان شهر اهواز پیشنهاد داد.منصوری گفت: باید با مقاومت های سنتی در این راستا مقابله کرد. برند یک ابزار استراتژیک برای همسوسازی اهداف در راستای توسعه شهری و ارائه تصویری متفاوت از شهر به گردشگران و شهروندان است.

این مولف چندین کتاب فرهنگی بیان داشت: در این زمینه تشکیل بنیاد برند سازی را پیشنهاد می دهم. باید نقش گروه های مختلف جامعه در این بنیاد مشخص و تعیین شود. همچنین باید به چند مولفه در این زمینه توجه کرد.
۱٫ کسانی که اسناد بالادستی در این زمینه عرضه می کنند
۲٫ شورای شهر و شهرداری اهواز که می خواهند این برند را اجرایی کنند
۳٫ ذینفعان در برند سازی
۴٫ ارزیابی استراتژیک برند شهری
۵٫ استمرا و انعطاف پذیری برند
۶٫ بلوغ فرآیند برندسازی
۷٫ نهادینه کردن برند
۸٫ ارائه تصویری ماندگار و خوشایند از برند

شوشان- علیرضا عبدالله نژاد

درباره ی admin

همچنین ببینید

74501_353

پاپی زاده در نشست مشترک روسای فدراسیون های ورزشی با وزیر ورزش و جوانان مطرح کرد: تجلیل از برگزاری همایش روسای فدراسیون ها با وزیر ورزش و جوانان

پاپی زاده : تقویت رشته های کشتی و فوتبال و تامین زیرساخت های ورزش های ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*