جمعه , ۲۴ آبان ۱۳۹۸
سرخط خبرها
خانه / اجتماعی / معاون پشتیبانی فنی‌وحرفه‌ای کشور: کمتر از ۲۰ درصد بودجه امسال تخصیص یافت / خوزستان جزو سه استان اول کشور در تخصیص بودجه آموزشی است

معاون پشتیبانی فنی‌وحرفه‌ای کشور: کمتر از ۲۰ درصد بودجه امسال تخصیص یافت / خوزستان جزو سه استان اول کشور در تخصیص بودجه آموزشی است

معاون اداری پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با اشاره به انجام ۵۰ درصد تعهدات سازمان در شش ماه نخست امسال، گفت: سازمان مدیریت کمتر از ۲۰ درصد اعتبارات را تخصیص داده و همین موضوع باعث شد بعضی از استان‌ها در بودجه و اعتبارات خود با مشکل مواجه شوند اما قول‌هایی داده شد که طی دو تا سه ماه آینده وضعیت بهبود یابد.

120047

رهام کیایی در آیین تکریم و معارفه مدیر‌کل فنی‌وحرفه‌ای استان که صبح امروز پنج شنبه ۲۳ مهرماه در سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع)، مدیر پیشین فنی‌و‌حرفه‌ای استان را یکی از مدیران خوب، توانمند و دارای تعصب سازمانی، استانی و همکاری در بخش‌های مختلف آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای توصیف و اظهار کرد: البته اگر کار خوبی در مدت مدیریت آقای قلاوند انجام شده است، همه کارکنان مجموعه فنی‌و‌حرفه‌ای در آن شریک و سهیم هستند و اگر نقیصه و ایرادی هم وجود دارد، همه در آن سهم دارند.

وی با بیان این‌که خوزستان یکی از استان‌های بزرگ و پهناور کشور است، تصریح کرد: خوزستان یکی از سه استانی است که بیشترین بودجه آموزشی در بخش آموزش فنی‌‌وحرفه‌ای کشور به آن تعلق دارد؛ البته این تخصیص حق خوزستان است زیرا شرایط کارکردن در این استان نسبت به استان‌های دیگر دشوارتر است.

معاون اداری پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور با ابلاغ پیام قدردانی رییس، معاونان و مسئولان ستادی سازمان برای مدیریت قبلی، برای او در سمت‌های جدید آرزوی توفیق کرد و افزود: قطعا سازمان از تجربه و توان مدیران قبلی در سنگر دیگر استفاده کافی و وافی را خواهد برد.

کیایی با ابراز خرسندی از انتخاب یکی از نیروهای درون‌سازمان برای ایفای این مسئولیت، افزود: اگرچه شاید ۱۰ نفر یا بیشتر، افرادی در استان وجود داشته باشند که توانایی مدیریت این مجموعه را داشته باشند اما متأسفانه در سال‌های گذشته این فرصت برای نیروهای درون‌سازمانی فراهم نمی‌شد که لازم است از نوع نگاه وزیر تعاون و دکتر پرند در این زمینه قدردانی شود زیرا این رویکرد باعث ایجاد امیدواری و افزایش انگیزه در میان کارکنان مجموعه خواهد بود.

وی با اشاره به سوابق مدیریتی آقای سواعدی مدیرکل جدید فنی‌وحرفه‌ای خوزستان و ارتباط وی با مجموعه مدیران شهرستانی، بخش‌های آموزشی و تجربه مدیریتی در سطوح مدیران پایه، ابراز امیدواری کرد که وی در این جایگاه از توان و ظرفیت خود برای ارتقاء وضعیت استان در بخش‌های دولتی و خصوصی استفاده کند و اظهار داشت: سازمان در چند سال اخیر دارای سند برنامه و سند تحول سالیانه شده است که این اسناد به‌صورت کارشناسی از سطوح شهرستانی تا سازمان و ملی تدوین شده است؛ اعتقاد داریم که برنامه‌ها و عملکرد سازمان باید بر مبنای این اسناد مدیریت شود.

معاون اداری پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با بیان این‌که در این راستا در حوزه آموزشی برنامه‌های خوبی انجام شده و در حال پیگیری است، در خصوص دو طرح ملی مصوب در شورای عالی اشتغال با عنوان طرح توانمندسازی روستاییان، مناطق مرزی و محروم و طرح توانمندسازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عنوان کرد: طرح توانمندسازی روستاییان در قالب بودجه سال ۹۴ در مجلس شورای اسلامی تأمین مالی شد که البته در ۶ ماه نخست سال هنوز تخصیصی انجام نگرفته اما با این وجود جای امیدواری است که در ماه‌های آینده اعتبارات آن پرداخت شود.

کیایی ادامه داد: بخش اعظمی از بیکاران جامعه را افراد تحصیلکرده تشکیل داده‌اند و سازمان فنی‌وحرفه‌ای بنا به مأموریت‌ها و اهداف خود باید توجه ویژه‌ای در زمینه ارتقا، ایجاد مهارت و مهارت‌آموزی برای این افراد داشته باشد؛ در این راستا استفاده از روش‌های نوین آموزشی با صرف هزینه کمتر و شفافیت بیشتر در سازمان آغاز شده است.

وی با بیان این‌که سازمان توجه ویژه‌ای به آموزشگاه‌های آزاد و بخش خصوصی دارد، به مصوبه هفته گذشته در راستای استفاده از مجموعه نیروهای سازمان در اجرای آزمون‌ها اشاره و تصریح کرد: همچنین براساس این مصوبه مقرر شد در صورتی که از افرادی غیر از کارکنان درون سازمانی و آموزشگاه‌های آزاد به‌عنوان ناظر آزمون استفاده شود، این موضوع در کمیته‌ای مطرح و تصویب شود.

معاون اداری پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با بیان این نکته که بخش زیادی از درآمدهای سازمان از ردیف آزمون‌ها تأمین می‌شود، افزود: پیگیری برای ایجاد ردیف اعتباری، وصول، تحقق و تخصیص اعتبارات در این خصوص درحال انجام است و درصدد هستیم در برگزاری آزمون‌ها از کارکنان درون سازمانی استفاده شود که این درآمدها به خود سازمان برگردد؛ این موضوع مصوب شده و در آینده نزدیک نیز تقویت خواهد شد.

کیایی درحوزه آموزش یکی از برنامه‌های مد نظر سازمان را برگزاری آزمون‌های الکترونیکی عنوان و خاطرنشان کرد: در گذشته ثبت‌نام، صدور کارت ورود به جلسه، پاسخنامه و تصحیح آزمون‌ها همه به‌صورت کاغذی انجام می‌شد؛ اکنون برگزاری آزمون‌های الکترونیکی به‌صورت آزمایشی در حال اجرا است و علاوه بر تسریع در زمان و دقت بیشتر صرفه‌جویی اعتباری نیز درپی دارد؛ معتقدیم که بخش اعظمی از آزمون‌ها حتی آزمون‌های عملی را می‌توان به صورت الکترونیکی برگزار و اعتبار مازاد را در محل‌های دیگری هزینه کرد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و نوسانات نرخ رشد اقتصاد از منفی تا هفت درصد طی بازه زمانی از دهه ۵۰ تا کنون، یکی از عوامل ایجاد این نوسانات را وابستگی اقتصاد کشور به نفت برشمرد و اظهار کرد: در کشور ما تغییرات قیمت نفت موجب می‌شود که در مقطعی بهره‌وری افزایش یابد؛ در پروسه زمانی فعلی اگر نگوییم که بهره‌وری منفی ولی صفر شده است در حالی که در بعضی کشورهای توسعه‌یافته بالای ۷۰ درصد است.

معاون اداری پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور افزایش نقدینگی کشور در یک مقطع زمانی، افزایش سهم نفت در بودجه و تحریم‌ها را از دیگر عوامل دخیل در ایجاد شرایط نامطلوب فعلی برای کشور دانست و افزود: سال ۸۴ درآمد نفتی کشور بسیار خوب و ذخیره صندوق ارزی نیز رقم قابل توجهی بود؛ در سازمان فنی‌وحرفه‌ای در بازه زمانی ۸۴ تا ۸۹ تعداد مراکز آموزشی دو برابر شد. البته قبول دارم که بعضی جاها ایجاد مرکز آموزشی لازم بود ولی برای بعضی مراکز نیازسنجی و امکان سنجی خوبی انجام نشد و الان در شرایطی هستیم که برای تعمیر کارگاه‌ها نیز با مشکل بودجه‌ای مواجه شده‌ایم.

کیایی با اشاره به این‌که در ۶ ماه نخست سال و در اثنای توافق هسته‌ای قیمت نفت به شدت کاهش یافته و به کمتر از نصف رقم پیش‌بینی شده در بودجه ۹۴ رسیده است، بیان کرد: همچنین درآمدهای غیر نفتی کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل به نصف کاهش یافته که نشان می‌دهد نه تنها در بخش دولتی بلکه در بخش خصوصی نیز تأثیرات کاهش قیمت نفت بر درآمدها بسیار چشمگیر است.

وی با ابراز امیدواری از این‌که در چند ماه آینده با وصول بخشی از مطالبات کشور وضعیت بهتری ایجاد شود به تدابیر سازمان در شرایط فعلی اشاره و خاطرنشان کرد: در ابتدای امسال با پیگیری انجام‌شده بودجه سازمان نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافت درحالی که میانگین رشد کشور حدود ۱۵ درصد بوده است.

معاون اداری پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با بیان این‌که امنیت شغلی بخشی از کارکنان از دیگر موضوعات مورد پیگیری امسال بود، تصریح کرد: برای نیروهای قراردادی طرح کدینگ‌کردن انجام شد که تأثیر مثبتی در تثبیت شغلی این نیروها داشت؛ همچنین موضوع استخدام نیروهای حق‌التدریس در حال پیگیری است و در آینده نزدیک مشکل این افراد تا حد زیادی رفع می‌شود.

کیایی درخصوص افزایش حقوق کارکنان رسمی نیز با اشاره به این‌که شاید در سنوات قبل و پیش از تصویب قانون خدمات کشوری بهتر می‌توانستیم این کار را انجام دهیم و فوق‌العاده حقوق را لحاظ کنیم، افزود: دو ماده در اصلاحیه قانون خدمات کشوری برای فوق‌العاده حقوق این نیروها گنجانده شده که تاحدودی افزایش حقوق این کارکنان انجام شود اما نسبت به تورم مبالغ ناچیزی است.

وی دومین رویکرد سازمان در سال جاری را ایجاد ردیف درآمدی، پیگیری وصول درآمدها و صرفه‌جویی در تخصیص منابع و هزینه‌کرد عنوان و تصریح کرد: امسال چند ردیف درآمدی جدید ایجاد شد؛ از مجموع هشت ردیف پیش‌بینی شده می‌توان ۶۰ میلیارد تومان درآمد سالانه ایجاد کرد.

معاون اداری پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با اشاره به این‌که در شش ماه نخست امسال نتوانستیم بیشتر از ۵۰ درصد تعهدات سازمانی را عملیاتی کنیم، ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز کمتر از ۲۰ درصد اعتبارات را تخصیص داده و همین موضوع باعث شد بعضی از استان‌ها در بودجه و اعتبارات خود با مشکل مواجه شوند اما قول‌هایی داده شد که طی دو تا سه ماه آینده وضعیت بهبود پیدا کند.

کیایی همچنین از استان‌ها خواست که در مدیریت بهینه منابع تلاش بیشتری داشته باشند و یادآور شد: در یک مقطعی اعتبارات سازمان به قدری بود که فقط ساختمان جدید احداث می‌شد در حالی که اگر بخشی از این اعتبارات در تعمیرات ساختمان‌های فعلی هزینه می‌شد شاید اکنون هزینه نگهداری‌ها کمتر و صرفه‌جویی بیشتر بود.

وی با بیان این‌که خوزستان از لحاظ نیروی انسانی نیز یک استان پهناور و غنی است و باید قدر این نیروی انسانی را بدانیم، تصریح کرد: سیاست سازمان نه تنها حمایت از آموزشگاه‌های آزاد بلکه رفاقت با آموزشگاه‌های آزاد است و در اکثر جلسات سازمان نیز نماینده آموزشگاه‌های آزاد حضور دارد.

معاون اداری پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با اشاره به وجود مصوبات، قوانین و دستورالعمل‌های بسیار خوب در این زمینه گفت: در اجرای این دستورالعمل‌ها و قوانین مشکل وجود دارد که معتقدم که اگر رفاقت و همکاری در اجرا سرلوحه کار قرار گیرد، شاید حتی خیلی نیاز به بخشنامه نباشد.

کیایی در خصوص واگذاری‌ها به بخش خصوصی نیز اظهار کرد: طبیعی است که در موضوع واگذاری‌ها مقاومت وجود دارد ولی اگر همکاری و همدلی باشد، این موضوع نیز قابل حل است.

وی با بیان این‌که می‌توانیم تمام آزمون‌ها را از طریق آموزشگاه‌های آزاد برگزار کنیم، اظهار کرد: سال گذشته ۷۵ درصد تخصیص‌ها در برگزاری آزمون برگشت داده شد؛ مسئولان استان این اختیار را دارند که از این منابع استفاده و آزمون‌ها را به آموزشگاه‌های آزاد واگذار کنند. در این خصوص نیز نیازی به بخشنامه نیست.

معاون اداری پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: سازمان معتقد است باید توسعه کمی مراکز و کارگاه‌های آموزشی محدود و به توسعه کیفی پرداخته شود؛ معتقدم بخش خصوصی قطعأ بهتر از ما می‌تواند آموزش‌ها را ارائه و مدیریت کند در صورتی که بخش دولتی در این زمینه همکاری داشته باشد.

کیایی افزود: در واقع سازمان باید کار حاکمیتی انجام دهد و نباید با آموزشگاه‌های آزاد رقابت کنیم به‌خصوص در شهرهای کوچک قطعا وجود یک مرکز فنی‌وحرفه‌ای در بخش دولتی، آموزشگاه‌های آزاد را به تعطیلی می‌کشاند؛ در واقع باید از بخش خصوصی خرید خدمت شود.

وی خودنظارتی و خودمدیریتی را از رویکردهای سازمان در حوزه نظارت عنوان و اظهار کرد: معتقدیم که اگر بخشی از کار نظارت به خود آموزشگاه‌های آزاد داده شود، قطعا موفق‌تر خواهیم بود؛ همچنین در زمینه کمک‌های فنی و اعتباری یک ردیف درآمدی جدید ایجاد شده که در صورت بهبود وضعیت اقتصادی کشور و تخصیص این منابع می‌توانیم در زمینه تجهیزات به آموزشگاه‌های آزاد کمک کنیم.

معاون اداری پشتیبانی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با بیان این‌که سازمان نهایت همکاری و پشتیبانی را از اداره‌کل فنی‌وحرفه‌ای خوزستان دارد، ابراز امیدواری کرد که با تلاش و همکاری بیشتر همه مجموعه شاهد اثربخشی بیشتر کارها باشیم و گفت: هدف اصلی سازمان آموزش مهارت جهت ایجاد یا تثبیت شغل است اما گاهی هدف اصلی را فراموش می‌کنیم و فقط فرعیات را پیگیری می‌کنیم.

کیایی افزود: زمانی می‌توانیم بگوییم یک مجموعه خوب و موفق عمل کرده که بهره‌وری بالایی داشته باشد، در حال حاضر کارایی فنی‌وحرفه‌ای و ساعات کاری کارکنان آن از اکثر دستگاه‌های کشور بیشتر است اما باید بدانیم اثربخشی این فعالیت‌ها و بهره‌وری کار چه‌قدر است و چه میزان از آموزش‌ها برای هنرآموزان، منجر به ایجاد شغل و تثبیت و ارتقا وضعیت اشتغال آن‌ها شده است.

درباره ی admin

همچنین ببینید

5_image (9)

انتصاب معاون دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری

انتصاب معاون دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری انتصاب معاون دفتر برنامه ریزی، ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*