چهارشنبه , ۳۰ آبان ۱۳۹۷
سرخط خبرها
خانه / خوزستان / امام جمعه ی باغملک: بایدتلاش کنیم جوانانمان رابسوی مسجدمحوری سوق دهیم

امام جمعه ی باغملک: بایدتلاش کنیم جوانانمان رابسوی مسجدمحوری سوق دهیم

در خصوص نحوه ی تایید صلاحیت ها و اخذ آرا حرف زیاد است. معتقدم حذف مخالف اشتباه است.بنده که امروز امام جمعه هستم،و بخشی از قدرت توسط حاکمیت به ما واگذار شده است،خود را نباید معیار ببینم.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی هاشمی نژاد قاضی دادگستری شهرستان هفتکل و امام جمعه ی محترم شهرستان باغملک در گفتگویی با خبرنگار ما،از مواضع خود در خصوص سپنتا نیکنام،بازداشت دختران موتور سوار،هفت آبان و اقدامات نماینده ی شهرستان های ایذه و باغملک گفتند.

حاج آقا هاشمی از شما متشکریم که این وقت را به ما داده اید و پذیرفتید با ما مصاحبه کنید.قبلا فرمودید نیازی نیست سوالات را  هماهنگ کنیم .ادب خبرنگاری حکم می کند که بگوییم هر بخش از مصاحبه را که تمایل به انتشارش نداشتید،منتشر نمی شود.

حجت الاسلام هاشمی نژاد : سلام علیکم.ضمن خوش آمد به شما،همانطور که قبلا هم گفتن نیازی به حذف بخشی از مصاحبه نیست. با اختیار خودم پذیرفتم و نظراتم هستند.

بعنوان اولین سوال از ماجرای آقای سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد شروع میکنم،آقای نیکنام از سال ۹۲ در شورا حضور داشتند و در انتخابات سال ۹۶ پیروز شدند .اما در این دوره بعلت شکایت یکی از نامزدهای شکست خورده و استناد به زرتشتی بودن سپنتا نیکنام،ایشان توسط شورای نگهبان رد شدند. آقای لاریجانی ریاست مجلس مخالف این حکم شورای نگهبان بودند اما آقای جنتی دبیر شورای نگهبان رد شدن ایشان را حکم شرعی می دانند،نظر شما چیست؟

آقای هاشمی نژاد امام جمعه : در قانون مشخصا آمده است،تفسیر مواردی از قانون اساسی که مجمل باشد(و نیاز به تفسیر داشته باشد) بر عهده ی شورای نگهبان است.مرجع تفسیر قانون اساسی در جاه هایی که ممکن است اشتباه و خلطی از طرف خواننده ی قانون اساسی یا مجری قانون اساسی پیش بیایید،قاعدتا بر اساس خود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،مفسر شورای نگهبان است(اصل۸۹). و آن تفسیری که مجموعه ی فقها و حقوق دانان در شورای نگهبان از قانون دارند،برای همه لازم الاجرا است.

آقای هاشمی نژاد امام جمعه : یک سری ناهنجاری ها جرم است و در قالب اخلال در نظم و آسایش عمومی از آنها یاد می شود.ماده ی ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی صراحتا پیرامون این موضوع حرف زده است.حتی برخی از مواد قانون اخیر التصویب حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در این خصوص صحبت کرده است و می تواند مصداق این موضوع باشد.لذا منظور از هنجار، هنجار عرفی نیست.بلکه هنجار قانونی است. یعنی قانون گذار آمده است و برخی ناهنجاری های اجتماعی را جرم انگاری کرده است و در قالب عنوان اخلال در نظم و آسایش عمومی پیش بینی کرده است و مواد قانونی آن وجود دارد. هیچکس نمی تواند آزادی های مشروع دیگری را در دایره ی حکومت اسلامی سلب یا محدود کند.تهدید حدود آزادی دیگران اگر طبق قانون نباشد، جرم است.قانون همیشه این طور نیست که بصورت مصداقی نظر دهد که مثلا موتوسواری یک دختر جرم است یا خیر،بلکه بصورت کلی نظر می دهد و مصداق های آن را مجری قانون باید پیدا کند.قانون گذار به این مطلب دقت می کند که جامعه و حق جامعه را در تصویب قوانین لحاظ کند والزاماً به حقوق جامعه بعنوان یک واحد زنده توجه دارد.منظور از جامعه نیز، تشکل و جمعیتی است که زیر یک چتر زندگی می کنند.اگر شخصی بخواهد یک ناهنجاری اجتماعی را که منجر به جرم می شود و باعث سلب آزادی دیگران یا اخلال در آسایش عمومی شود را مرتکب شود،مجری قانون باید ممانعت کند و در دفاع از حق اقدام نماید.

ق : اگر شما دادستان باشید واکنشتان نسبت به یک دختر که در باغملک موتورسواری کند چه خواهد بود؟
ه: اگر من دادستان باشم قطعا با کسی که بعنوان موتور سورا در پیست موتورسواری مخصوص بانوان موتور سورای می کند و مجوزهای لازم را اخذ کرده باشد هیچ برخوردی نمی کنم،اما در خیابان و محدوده ی عموم مردم بعلت تعدی به حقوق جامعه برخورد می کنم..

ق : در چند سال اخیر مسئله هفت آبان حساس شده است.یک سری سخنرانی ها در شهرستان صورت گرفته است و سخنرانی از قم در مورد رفع شبهات پیرامون کورش صحبت کرده است.نماینده ی شیراز در نامه ای درخواست ثبت ملی این روز با هدف جلوگیری از بهره برداری معاندین از این مسئله را داشتند.با توجه به اینکه احتمالا در سال آینده اربعین و هفت آبان در یک زمان قرار می گیرند،نظر شما در خصوص این وضعیت چیست؟آن را فرصت می بینید یا تهدید؟

ه : فکر می کنم نسبت به بعضی از موضوعات افراد مختلفی، اهداف واحدی را دنبال می کنند.نه بصورت مطلق آنهایی که در سال های گذشته در این مراسم شرکت کرده اند،مرتد و از دین خارج شده هستند،نه مطلقا می توان گفت اینها همگی فریب خورده اند.مباحث تاریخی در یک کشور همواره تکیه گاه تمدنی یک ملت را تشکیل می دهد.یعنی ما نمی توانیم تاریخ ، گذشته ،تمدنمان و اشخاص تاثیر گذار در آن را نادیده بگیریم .
در خصوص شخصیت کورش حرف ها و مطلب ها زده و نوشته شد و در مدح و ذمش سخن ها گفته اند.شخصا معتقدم،کورش نه آن چیزی است که آنهایی که امروز در طمع خاکریز کورش نشسته اند تا از این راه ضربه ای به حکومت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بزنند،است،نه از دیدگاه یک فرد سنتی بگویم که کورش وجود خارجی نداشته است. نه اینطور نیست.کورش بوده است.پادشاه بوده است. پادشاه در هر سرزمینی تاثیر گذار بوده است.کورش با پادشاهان قبلش یک تفاوت هایی داشته است. اما،کورش این هم نیست که بگوییم ناجی بشر بوده است،اولین مدون حقوق بشر بوده است یا بگوییم کورش فرشته ی نجات کشور ماست. حتی اندیشه هایی که از کورش نقل می کنند همچون نویدی برای ما نخواهد داشت.
معتقدم باید نرم و ملایم با این مسئله برخورد کرد.ضمن اینکه برخوردهای بازدارنده ای را شورای امنیت ملی برای این موضوع اتخاذ کرده است که عالمانه ، مقتدرانه و در عین حال آگاهی بخش است.این تصمیمات تصمیمات بسیار درستی است و بازدارنده هستند و شاید اثرات مثبتش را همین امسال ببینیم. در مجموع باید خیلی مواظب باشیم،مرحوم شریعتی در خصوص ملی گرایی سخنی به این مضمون دارند که:اشخاصی که به دنبال بازگشایی دفائن تاریخ هستند و بدنبال بهربردن از این مسایل هستند،بدانید که پشت سرش یک هدف براندازی برای جامعه ی اسلامی وجود دارد.

ق: اگر بخواهیم از آقای هاشمی بعنوان یک شهروند هفتکلی،باغ ملکی در خصوص عملکرد نمایندگان دو حوزه بپرسیم،عملکرد آقای خادمی را تا کنون چگونه دیده اید؟

ه: عملکرد ها در حوزه های مختلف اجتماعی همواره نسبی است و این نسبیت اجازه نمی دهد که بصورت قطعی بگوییم که فلان مسئول موفق بوده است یا خیر.گاهی ممکن است تمایلات شخصی و نگاه فرهنگی متفاوت افراد، در مورد نحوه ی قضاوت تاثیرگذار باشد. معتقدم بهتر از این می شود کار کرد،دوسال دیگر از زمان خدمت نماینده ی محترم باقی مانده است. انشاالله در این دوسال شاهد عملکرد خوب ، بیشتر و رفع مشکلاست شهرستان های ایذه و باغ ملک باشیم.
در مجموع معتقدم،نماینده ی ایذه و باغ ملک ویژگی های خیلی خوبی دارد. از حسن های نماینده این است که حسادت ندارند. خیلی مهم است کسی در جایگاه مسئولیتی قرار بگیرند و حسادت نداشته باشد.البته همواره در نمایندگان مجلس شهرستان های ایذه وباغملک ،اطرافیان افرادی هستن که در حقیقت معرفی کننده افکار نماینده هستند و قاعدتا اطرافیان باید توانمند باشند تا نماینده هم توانمند جلوه پیدا کند.
یکی از ظلم های که به نماینده ها می شود چه از طرف خودشان و چه از طرف آحاد جامعه این است که آنها را براساس عملکرد نزدیکانشان مقایسه می کنند. وقتی که اطرافیان نماینده اهل معاملات مختلف باشند، طبیعتا مردم هم میگویند این نمایند اهل معاملات مختلف است ولو اینکه آن نماینده هیچ اطلاعی از اوضاع واحوال واقعا نداشته باشد.در ادوار مختلف این مسایل پیش آمده است و امیدواریم در این دوسال باقیمانده،نماینده محترم بتوانند مشکلات شهرستان را بیش از پیش حل کنند.

ق : شهرستان باغ ملک در رویدادهای مختلف انقلابی بخصوص انتخابات مشارکت ۹۰درصدی دارند و تعدد شهدای این خاک در جنگ تحمیلی و دفاع از حرم زبانزد است،چرا این خطه محروم مانده است؟آیا مطالبه نمی شود؟سهم مدیران بومی و مدیران شهرستانی را در این وضعیت چقدر می دانید؟

ه : عملکرد ها در حوزه های مختلف اجتماعی همواره نسبی است و این نسبیت اجازه نمی دهد که بصورت قطعی بگوییم که فلان مسئول موفق بوده است یا خیر.گاهی ممکن است تمایلات شخصی و نگاه فرهنگی متفاوت افراد در مورد نحوه ی قضاوت تاثیرگذار باشد. معتقدم بهتر از این می شود کار کرد،دوسال دیگر از زمان خدمت نماینده ی محترم باقی مانده است و در این دوسال انشاالله شاهد عملکرد خوب ، بیشتر و رفع مشکلات شهرستان های ایذه و باغ ملک باشیم.
در مجموع معتقدم،نماینده ی ایذه و باغ ملک ویژگی های خیلی خوبی دارد. از حسن های نماینده این است که حسادت ندارند. خیلی مهم است کسی در جایگاه مسئولیتی قرار بگیرد و حسادت نداشته باشد.البته همواره در نمایندگان مجلس شهرستان های ایذه وباغملک ،اطرافیان افرادی هستند که در حقیقت معرفی کننده افکار نماینده هستند و قاعدتا اطرافیان باید توانمند باشند تا نماینده هم توانمند جلوه پیدا کند.
یکی از ظلم های که به نماینده ها می شود چه از طرف خودشان و چه از طرف آحاد جامعه این است که آنها را براساس عملکرد نزدیکانشان ارزیابی می کنند. وقتی که اطرافیان نماینده اهل معاملات مختلف باشند، طبیعتا مردم هم میگویند این نمایند اهل معاملات مختلف است ولو اینکه آن نماینده هیچ اطلاعی از اوضاع واحوال نزدیکان و اطرافیانش واقعا نداشته باشد.در ادوار مختلف این مسایل پیش آمده است و امیدواریم در این دوسال باقیمانده،نماینده محترم بتوانند مشکلات شهرستان را بیش از پیش حل کنند.

ق : شهرستان باغ ملک در رویدادهای مختلف انقلابی بخصوص انتخابات مشارکت ۹۰درصدی دارند و تعداد شهدای این خاک در جنگ تحمیلی و دفاع از حرم زبانزد است،چرا این خطه محروم مانده است؟آیا مطالبه نمی شود؟سهم مدیران شهرستان در این وضعیت چقدر است؟

ه : برای ارزیابی پیشرفت شهرستان باید یک مبنا مشخص کنیم. و بگوییم قبل از این دوران چگونه بوده ایم و بعد از آن چه شدیم. فکر می کنم بهترین معیار برای ارزیابی پیشرفت باغ ملک ، پیروزی انقلاب اسلامی است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی،در باغملک یک مدرسه بیشتر وجود نداشته که دانش آموزان به صورت گزینشی انتخاب می شدند. مثلا قلعه تل را در سال ۱۳۹۶ مقایسه کنید با قلعه تل ۱۳۵۶٫ یا زمانی روستای رباط باغملک تنها راه موجود فقط با قاطر بود . در کیوپ هم به همین صورت حتی اسب هم توان تردد نداشت.یا در دوبندکیستی،کوه های منگشت و امام زاده عبدالله.
ولی امروزه تا دورترین نقطه راه های آسفالته ایجاد شده است یا مدارس بعضی از روستاها که بسیار مجهز میباشند.پس این یعنی خدمت،توسعه و محرومیت زدایی است.
گاهی اوقات مبنای ما برای تحلیل محرومیت و عدم محرومیت، تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی نیست. و مبنا قیاس نمایندگان ادوار با همدیگر است و طبیعتا تمایلات شخصی دخیل در قضاوتها می باشند و این اشتباه است که کسی پشت تریبون بگوید باغملک در طی ۳۷سال در محرومیت مانده است،نه این طور نیست.به فراخور سیاست های که نظام جمهوری اسلامی داشته و البته با چانه زنی،پیگیری،مطالبه گری مسئولان محلی شهرستان ها ضعف و قدرت افرادی که سِمت و مسئولیت داشته اند خودش را نشان میدهد. ضمن اینکه من این را به عنوان یک قیاس یا مبنای صحیح نمی بینم.
چیز دیگری که مهم است و میتواند مبنا باشد این است که ما باتوجه به این ظرفیت ها، آیا می توانستیم بهتر از این باشیم یانه ؟این مبنا درست است. و ما می توانیم بگوییم با توجه به ظرفیت نیروی انسانی و پتانسیل های سرمایه های خدادادی شهرستان باغملک، جایگاه بهتری می توانستیم بدست آوریم.بعضی مبنای تحلیل را گم کرده اند،مبنای تحلیل این است که ما ظرفیت نیروی انسانی بسیار بالایی در شهرستان داریم”میزان ۹۰ درصدی مشارکت در انتخابات های مختلف”این یعنی ما یک شهرستان انقلابی هستیم و با اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب اسلامی رای می دهیم و اعتقاد به این نظام و کارایی اش داریم.
آیا از این ظرفیت انقلابی برای محرومیت زدایی استفاده شده؟
اینجاست که به نفع خود تفسیر می کنیم.یکی می گویند من در دوره خودم استفاده کرده ام ولی شما نه. معتقدم ظرفیت بالای نیروی انسانی متخصص شهرستان،در حوزه های مختلف،شاید در استان خوزستان کم نظیر باشد و بالاترین سرمایه ما همین سرمایه نیروی انسانی انقلابی شهرستان باغملک است..

در حوزه ی منابع،متاسفانه منابع خدادادی ما رها هستند و آنجایی که می گویید سهم مدیران از عقب ماندگی شهرستان چقدر است؟فکر میکنم مربوط به اینجاست،شاید عمده ی اشکال ما در غیر تخصصی بودن مدیران مان است. شما اگر بخواهید در دستگاه قضا کار کنید،باید دوسال به کارآموزی بروید و کار را یاد بگیرید یا اگر بخواهی استخدام شرکت ملی نفت شوی به همین صورت باید کار آموزی را طی کنی یا اگر بخواهی پزشک یا پرستار یا ماما و امثال آن ها شوید باید دوره ای کارآموزی را طی کنید اما اگر بخواهید استاندار، یا یک مدیر سیاسی بشوید یک ساعت هم شمارا به کارآموزی نمی برند
بخصوص در بحث نمایندگی مجلس شورای اسلامی گرچه مجلس ما مجلس عوام است و مجلس متخصصین نیست. معتقدم همین مجلس عوام هم باید یک فیلتر داشته باشد،در واقع معیاری برای نماینده شدن و نظارت بر تخصص نمایندگان تعبیه شود. آیا می توان صرفا به پشتوانه ی پول نماینده خوب و وکیل مدافع از حقوق مردم شد؟یا به پشتوانه اندیشه و علم، که نسبت به وظایف و شرایط نمایندگی اطلاع داشته باشد.درست است که مجلس بعنوان مجلس عوام خوانده می شود اما این بدان معنی نیست که یک مجموعه ی بی سواد دور هم جمع باشند.عوام بدین معناست که مجلس متخصصین در راستای یک موضوع مشخص نیست،مانند مجلس خبرگان رهبری که وظایف و تخصص مشخصی دارد برای اموری مشخص و معین.
شما یک شهری را مانند اصفهان نگاه کنید.شورای شهر اصفهان همگی دارای تجربه مدیریتی کلان بوده اند،یعنی یک تجربه ی مدیریتی مفید را بردند در ظرفیتی مانند شورای شهر اصفهان، و از آن بهره می برند،طبیعتا باید هم اینگونه بشود که در سال ۱۳۹۵، ۳۶۵ پروژه ی بالای یک میلیارد تومان، افتتاح کرده اند.توجه کنید افتتاح کرده اند یعنی کار تمام شده است.بنظر شما این موضوع غیر از این است که وقتی مدیر متخصص بر اریکه ی قدرت تکیه بزند،تخصصش را در راستای محرومیت زدایی و توسعه ی شهرش استفاده می کند؟ باید بگویم هرگاه مدیران متخصص در شهرستان ها به صورت عام سکان دار مجموعه باشند شهرستان رو به توسعه است و هر گاه مدیران غیر متخصص بر مسندها نشستند به معنی خاموش شدن چراغ توسعه در شهرستان است.

ق : در ادامه این روند مطالبه گری مردم چه تأثیری دارد و آیا مردم شهرستان باغملک را مطالبه گر دیده اید؟

ه : من معتقدم همه جواب شما مردم نیستند ضمن اینکه مسئولین ما از خود مردم هستند اما اگر مطالبه گری از طرف مردم باشد به این عنوان که فقط مردم در عرصه باشند و بگویند آب،برق و گاز نداریم و فلان کاستی را در مجموعه ی اداری داریم، این به تنهایی ره به جایی نمی برد. این بیت معروف که می گوید: گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله ی تو،آنچه البته به جایی نرسد،فریاد است.
باید روحیه تخصصی کردن مسئولین به عنوان یک مطالبه عمومی اجرایی شود و منظور تخصص عام است یعنی تخصص همراه با تعهد و پیش زمینه های لازم خودش.
معتقدم هرگاه مدیران یک شهرستان افراد متخصص باشند و شایسته سالاری در بین مدیران حاکم شد ،مسلما شهرستان رو به سوی توسعه پیدا می کند و محرومیت از چهره شهرستان پاک می شود.

ق: آیا جوانی که به مسجد نمی رود، باید در گزینش ها رد شود؟

ه : ما معتقدیم پایگاه اصلی برای تشخیص صلاحیت ها اسلام است و ابنیه اسلامی هم مصداق بارزش مسجد است همه باید تلاش کنیم جوانان مان را با روحیه مسجد محوری سوق بدهیم،اما این به معنای این نیست هر کس به مسجد نرفت، لائیک است. حکومت ما حکومت اسلامیست.حقوق را بالعدالت باید دید.
در گزینش ها باید قانون را دید و باید قانون مراعات شود. اگر قانون می گوید شخصی که به مسجد نرفت صلاحیت ندارد،باید تابع قانون باشیم.اگر قانون این را نگفته، و به نحو دیگر تعیین کرده است، باید تابع بود. قویا معتقدم قانونی که از فیلتر شورای نگهبان عبور می کند آن قانون عین شرع است.فتوای امام راحل عظیم الشان نیز همین بوده است که، قانون ما شرع است و چیزی خارج از شرع در قانون نمی بینیم.
لذا نسبت به گزینش ها اولویت ها،تخصص ها و تعهد ها باید دیده شود و آن کسانی که مسئول گزینش ها هستند باید قوانین موضوعه ی خود را مسلط باشند. ضمن اینکه ،حقوق شرعیه ی افراد که برای گزینس بر عهده اش میگذارند ، باید مراعات کند.

ق : حاج آقا هاشمی نژاد از زمانی که یک مسئول شدند، چند درخت کاشتند؟

ه: فکر میکنم در طول این۸ سال بیش از ۲۰۰ نهال کاشته ام.

ق: ۱۰۰۰ قلاده پلنگ بیشتر نمانده،درخت ها در حوضه منگشت بخاطر زغال قطع می شوند آیا شما در تریبون نماز جمعه متذکر شده اید؟

ه : موقعی که بحث بریدن گردوها بوده ما تذکر دادیم هم از لحاظ شرعی هم قانونی،و مسئولین قضایی با متخلفان برخورد کردند.
معتقدم علاوه بر پلنگ روی مسئله ی نهنگ آبی هم کار کنید
بازی نهنگ آبی ،بازی خطرناکی است که وارد جامعه شده است. توصیه میشود به عنوان یک خبرنگار روی خطرات،آفت ها ومشکلاتی که بوجود می آورد، کار کنید.
به هرقیمتی مدیر نشویم ،به هر قیمتی رئیس جمهور نشویم ،قیمت جان مردم،امنیت وآرامش خانواده ها را با پست،صندلی و مقام محاسبه و معامله نکنیم
ق: تلگرام باید فیلتر شود؟
ه : معتقدم برای استفاده از فضای مجازی مصونیت زایی کنیم و نگذاریم که اینقدر فضای مجازی بی دروپیکر و لجام گسیخته شود که زن وشوهر ارتباطاتشان متاثر از فضای مجازی شود. باید فضای مجازی در راستای صیانت از جامعه کنترل و حدود مشخص داشته باشد.

تنظیم: شبنم فرهادی

منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

photo_2018-03-17_05-59-13

حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی هاشمی نژاد خطیب جمعه باغملک: هر مسئولی که بخواهد با اشرافی گری زندگی کند باید کنار برود و جوانان دلباخته و پرورش یافته مکتب جایگزین آن شوند

حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی هاشمی نژاد خطیب جمعه باغملک: هر مسئولی که بخواهد با ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*