سه شنبه , ۲۱ آبان ۱۳۹۸
سرخط خبرها
خانه / خوزستان / معاون پرورشی آموزش و پرورش خوزستان در باغملک؛ تاکنون مسائل تربیتی آموزش و پرورش در اولویت هیچ دولتی نبود/ تفکر نمره گرایی به درد تعلیم و تربیت نمی خورد

معاون پرورشی آموزش و پرورش خوزستان در باغملک؛ تاکنون مسائل تربیتی آموزش و پرورش در اولویت هیچ دولتی نبود/ تفکر نمره گرایی به درد تعلیم و تربیت نمی خورد

مهدی رفیعی دهکردی معاون پرورشی آموزش و پرورش خوزستان در مراسم اختتامیه طرح فرهنگی قرآنی اربعین در باغملک به اهمیت بحث تربیتی در آموزش و پرورش پرداخت.

رفیعی دهکردی در این مراسم گفت: کار مدیر تشخیص خوب است یک مدیرتعلیم و تربیت باید به عنوان یک متخصص تعلیم و تربیت فکر کنند و فکر کارمندی را بردارد اما رسالت تعلیم و تربیت چیست؟ آیا به دانش آموز با معدل ۲۰ احتیاج داریم یا اینکه به قانون احترام بگذارد؟

تفکر نمره گرایی به درد تعلیم و تربیت نمی خورد

 وی با بیان اینکه تفکر نمره گرایی  بیش از یک قرن در سیستم تعلیم و تربیت ما ریشه دوانده اما به درد تعلیم و تربیت نمی خورد و جامعه را نجات نمی دهد گفت: در تمام دنیا وظیفه آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است و با دانشگاه متفاوت است و بنابر فشار سازمانی سیستم و فشار خانواده دچار مشکل هستیم ،ما تاکنون در کنار معدل ۲۰ چند دانش آموز قانون گرا ،اخلاق مدار ، منظم و راستگو را معرفی و تشویق کردیم ؟

رفیعی دهکردی بیان کرد: نگاه مان را عوض کنیم اگر کسی نمره آورده تشویق کردیم به دانش آموز منظم هم توجه کنیم در غیر اینصورت به بیراهه می رویم ،آینده را شهروندان قانونمند می سازند ، جهت را عوض کنیم بگذاریم به خاطر نمره توبیخ شویم .

معاون پرورشی آموزش و پرورش خوزستان تربیت عمومی را در ۶ قسمت تعریف و عنوان کرد: مبنای تحول بر اساس تایید رهبر معظم انقلاب و شورای عالی آموزش و پرورش  ما تربیت اعتقادی ،عبادی و اخلاقی ست که  زیر بنای تربیت هم همین است.

وی اذعان داشت : مبانی نظری دانش آموزان معرفت افزایی و شناخت نسبت به معارف دینی قرآن و اهل بیت (ع) است به طور مثال دانش آموز هیئت می رود ولی نماز نمی خواند و وقت آن رسیده که در مدارس روی بحث عبادی و شناخت روی اهل بیت (ع) کار شود زیرا تنها احساس و شور کافی نیست .

وی افزود: زیربنای مباحث تربیتی مسائل اعتقادی است و وقت آن رسیده جامعه و مدارس و … روی بحث شناختی کار کنند و آموزش و پرورش باید ارتباط خود را با پایگاه ها ،علما و طلاب برقرار کنند.

وی با اشاره به تربیت سیاسی و اجتماعی گفت:تربیت سیاسی این نیست که سیاسیت زده شویم باید دید آموزش حقوق شهروندی و اجتماعی و مدنی آنها چقدر واکاوی می شود به اینکه   به چه کسی رای می دهد کاری نداریم باید غریزی رای ندهد بلکه با شناخت رای دهد.

رفیعی دهکردی با انتقاد از شکل دفاتر انضباطی گفت: شکل دفاتر انضباطی اولین چیزی که حقوق شهروندی دانش اموزی را نابود می کند و فقط نکات منفی را Copyدرج می کند ولی نمی نویسیم ما چه کردیم و چه اقداماتی شد ؟نتیجه کنترل انضباطی چه شد ؟ علت رفتار اشتباه چه بود ؟

وی بیان کرد : مانور روی نکات منفی و بداخلاقی ها باعث می شود انسجام اجتماعی پایین می آید و اگر اخلاق خوب تقویت شود همبستگی ملی بالا می رود.

 اولین مربی تربیتی باید مدیر مدرسه باشد –  تاکنون مسائل تربیتی و آموزش و پرورش در اولویت هیچ دولتی نبود

معاون مدیر کل و معاون پرورشی خوزستان بیان داشت:  اولین مربی تربیتی باید مدیر مدرسه باشد بعد معلم و مربی و کار سیستمی باشد در تربیت هماهنگی نیاز است ،  قبل و بعد از انقلاب مسائل تربیت در اولویت هیچ دولتی نبود و این مسائل تا اولویت نباشد همین آش و کاسه است خودمان در دولت مدرسه به تربیت اولویت بدهیم زیرا تربیت در مدارس مظلوم واقع شده است.

برای تفکری که می گوید برق آموزش و پرورش را قطع کن متاسفم

رفیعی دهکردی تصریح کرد: سازمان برق اجراییه ۹ میلیارای میگیر که آموزش و پرورش را به دستگاه قضایی معرفی کند منکر بدهی نیستم ولی همه می دانند آموزش و پروش مشکل دارد ، آموزش پرورش یک جامعه ست و متاسفم برای تفکری که می گوید برق آموزش و پرورش را قطع کن

رفیعی با اشاره به تربیت زیبایی شناسی و هنر بیان کرد: بدون هنر تربیت معنا ندارد دانش آموز فقط از معلم یاد نمی گیرد بلکه از محیط یادگیری هم یاد می گیرد زیبایی در روش ها ،رفتار و سلوک باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تشریح تربیت اقتصادی و حرفه ای  گفت: دانش آموز باید آداب زندگی اقتصادی را یاد بگیرد، چند درصد از دانش آموزان حساب پس انداز دارندو مدارس چقدر آداب صرفه جویی و کسب و کار را یاد می دهند ؟

وی تربیت زیستی و بدنی و جسمی  روانی و تربیت علمی و فناورانه را از دیگر قسمت های تربیت عمومی دانست .

وی اذعان داشت :سخن گفتن از تربیت آسان است اما یک مقوله علمی ، حساب شده ، تدریجی و هدف دار است نباید غیرعالمانه کارکنیم  بنا بگذاریم مقداری از نمره عبور کنیم همه چیز پولی نیست و رفتار از نگاه است اگر نگاه عوض شد.

همه چیز را به امکانات مادی گره نزنیم

وی در پایان بیان کرد : با حداقل ها باید کار کرد همه چیز را به امکانات مادی گره نزنیم ،همت ، اراده ، فکر و مشورت را داریم خلاقیت خود را دست کم نگیریم مشورت و خردگرایی را مبنا بگذاریم بسیاری از مشکلات ما مغز افزاری و نرم افزای ست  با اصلاح روش ها می توانیم خیلی از مشکلات را حل کنیم ، در کوتاه مدت نمی توانیم اما با اصلاح روش ها و مدیریت و علمی کار کردن می توانیم خیلی از مشکلات را حل کنیم .

درباره ی admin

همچنین ببینید

تقی-زاده-546x350

تقی‌زاده عنوان کرد: کمبود ۱۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش خوزستان/اعلام رشته‌های مورد نیاز برای جذب نیرو

تقی‌زاده عنوان کرد: کمبود ۱۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش خوزستان/اعلام رشته‌های مورد نیاز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*