اتحادیه اروپا بدون درنظر گرفتن پایبندی جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی و مذاکره برای کاهش اختلافنظرها در بحث هستهای، به دنبال اجرای سازوکار پسگشت (اسنپبک) امروز دوشنبه (۷ مهرماه ۱۴۰۴) با صدور بیانیهای، دنبالهروی خود از واشنگتن را علنی و جزئیات بازگشت تحریمها علیه تهران را اعلام کرد.
در این بیانیه که نسخهای از آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است: امروز شورای اروپا توافق کرد که مجموعهای از اقدامات محدودکننده در ارتباط با فعالیتهای اشاعهای هستهای ایران را که با اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در سال ۲۰۱۵ به حالت تعلیق درآمده بود، دوباره اعمال کند. این تصمیم پس از بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل متحد و در پی تصمیم شورای امنیت مبنی بر عدم تمدید لغو تحریمها علیه ایران اتخاذ شد.

